Thursday, July 25, 2013

Wanita Cap X


Bila dah buka balik blog semalam, terasa pula nak mencorat-coret balik kat sini, macam dulu-dulu.  Cerita ni dari sessi sembang-sembang sekeluarga sementara nak tunggu waktu berbuka semalam.  Hubby bacakan hadis tentang Ummul Mukminin, Saidatina Aisyah R.A.  Hubby bagitau, tengok betapa hebatnya Aisyah, malaikat Jibril pun datang bagi salam kepada Aisyah.





Saya pun mencelah.  Saya pun ada cerita nak kongsi tentang Aisyah.  Kebetulan saya baru terbaca daripada buku Indahnya Akhlak Rasulullah.  Satu hari, Rasulullah berada di rumah Aisyah.  Para sahabat datang menziarah.  Ummu Salamah, salah seorang dari isteri baginda Rasulullah S.A.W. pulak datang ke rumah Saidatina Aisyah, hantarkan semangkuk makanan.  Maka makanan tersebut pun dinikmati oleh baginda Rasul dan para sahabatnya. 

Saya pun terkejut baca kisah selanjutnya….Aisyah pun terus ke dapur, siapkan makanan untuk dihidangkan kepada baginda Rasul dan para sahabat.  Setelah menghidang makanan yang disediakannnya, dia membawa ke dalam makanan yang dihantar oleh Ummu Salamah dan memecahkan mangkuk tersebut.  Baginda Rasul pun menjemput para sahabatnya makan makanan yang dihidangkan Aisyah sebab sabda baginda, “Ibu kamu sedang cemburu”.

Ehm….wanita namanya kan.  Bila kat rumah sendiri tapi madu datang menghantar makanan.

Hubby kata, ‘pernah dengar cerita ni’….Maksudnya, tak salah kalau madu nak hantar makanan kat rumah madu, kata hubby lagi.

Sambung saya, moral of the story, kalau Aisyah yang malaikat Jibril datang bagi salam pun itu reaksinya, setakat wanita cap X macam saya ni, belum masuk rumah, kat luat pagar lagi mangkuk tu dah pecah kot….

Dalam hubby, Harriz dan Ezham ketawa berdekah-dekah (standard la anak lelaki, mesti la sokong segala bab poligami ni kan), Ezham tambah…”Tak, kalau Mummy kan, Ezham rasa Mummy tengok dulu.  Kalau mangkuk tu mahal, Mummy buang makanannya aja, mangkuk mesti Mummy ambik simpan”. 


Whatever….tapi kisahnya cabaran poligami bukan mudah nak dihadapi oleh wanita walaupun dikatakan ada payung emas menanti di sana..

No comments:

Post a Comment