Monday, July 29, 2013

To be the best



Semua orang bercita-cita nak jadi yang terbaik…bak kata orang putih, to be the best of the best.  Hari ni saya terjumpa pesanan dari Baginda Rasulullah S.A.W. bagaimana nak jadi the best of the best tu…kan Islam tu menganjurkan cara hidup yang sempurna.  Semua panduan ada.  Tinggal nak ikut atau tak saja.

Kaedah ni…saya dah tahu.  Dah selalu dengar.  Tapi masih tak lekat jadi amalan.  Kenapa ya?  Dosa banyak la ni.  Ingatan untuk diri sendiri, kena cuba cari masa, bagi priority, bukan berterusan memberi alasan sebab ni kisah nak dengan tak nak aja.  Sibuk sampai bila pun sibuk….. Moga Allah kurniakan kekuatan untuk amalkan.  Amin.

Hadis riwayat Muslim:936
Dari Abu Hurairah,
Sabda Rasulullah S.A.W., “Mahukah kalian aku ajarkan sesuatu yang dapat membuat kalian mengejar orang-orang yang mendahului kalian dan yang dapat membuat kalian mendahului orang-orang yang sesudah kalian?  Tidak ada seorang pun antara kalian yang lebih utama kecuali ia melakukan apa yang kalian lakukan.”
Mereka menjawab, “Tentu, ya Rasulullah.”

Rasulullah S.A.W. bersabda, “Kalian baca tasbih (SubhanaAllah), takbir (Allahu Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah) setiap kali selepas solat sebanyak tiga puluh tiga kali.”

Mudah pun, tak stress.  Tak perlu labur wang berjuta.  Perlu azam dan doa mohon kekuatan dari Allah S.W.T. semoga diri mampu amalkan.  

1 comment:

  1. Salam. Jazakillah Dr for a simple yet precious reminder. May Allah inspire us to practice the zikr consistently in the hope that we belong to the group of people of the best ummah and the best servants of Allah. Ramadan Mubarak.

    ReplyDelete