Monday, July 29, 2013

Suami Zulaikha vs Isteri Firaun



Al-quran tajwid beserta terjemahan yang sering saya gunakan jadi rebutan.  Selalu hilang dari kamar saya, dan ditemui semula di bilik Harriz Ezham.  Jadi saya pun rasa cukup kuatlah justifikasinya untuk saya beli quran terjemahan tajwid yang baru untuk saya.  Yang sedia ada tu saya letakkan saja dalam bilik Harriz Ezham.  Senang cerita…(konon la…untuk sedapkan hati kenapa perlu beli yang baru).

Ketika membuat keputusan untuk beli yang baru, teringat saya bait ayat yang pernah saya jumpa suatu waktu dulu, dalam al-quran. 
Satu yang menceritakan apa kata pemimpin Mesir kepada isterinya, Zulaikha sewaktu menemui Nabi Yusuf A.S. dan satu yang merakamkan apa yang dibicarakan kepada Asiah, isteri Firaun kepada Firaun tatkala Nabi Musa A.S. ditemui.

Kisah yang pertama, terakam dalam Surah Yusuf, ayat 21.
“Dan orang Mesir yang membelinya berkata kepada isterinya, “berikanlah kepadanya tempat yang baik, mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia sebagai anak……..”

Manakala kisah yang kedua, dalam Surah al-Qasas, ayat 9.
“Dan ketika melihat bayi itu, berkatalah isteri Firaun, “dia adalah cahaya mata bagiku dan bagimu; janganlah kamu membunuhnya.  Mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia sebagai anak….”

Masya Allah, keduanya menuturkan bicara yang sama dalam memujuk pihak yang satu lagi untuk membela bakal Nabi Allah.  Pada saya, apa yang saya faham atau lesson learnt….bila dapat apa-apa atau beli apa-apa, kena mohon pada Allah semoga ianya membawa manfaat.
Kebetulan ketika Allah temukan saya dengan ayat-ayat tu, saya juga sedang membaca sebuah buku tentang “Membaca”.  Tulis pengarang, sebaiknya sewaktu nak membeli buku, niatkanlah semoga buku ni membawa manfaat kepada kita, insya Allah.  Bak kata Ustaz Rasyidi dalam salah satu siri ceramahnya di Fakulti, “Kadang-kadang buku kita beli untuk kita baca, kadang-kadang kita beli sebab nak wariskan kat anak-anak kita.” (Terasa sangat saya dengan ayat ni sebab saya selalu buat kerja tu…suka membeli buku tapi bacanya tak pun).


Applikasi kisah ini pada kehidupan hari ni, semoga Quran baru ni membawa manfaat untuk saya dan keluarga, insya Allah.  Dan kena jadikan amalan sentiasa memohon pada Allah semoga apa yang diperoleh akan membawa manfaat untuk dunia akhirat.  Bukan happy dapat apa yang diidam sampai lupa segalanya.  Moga Allah izinkan. Amin.

No comments:

Post a Comment